Zavřít reklamu

13 tipů jak dodržet svatební etiketu a nezbláznit se

Svatební etiketa

Zorganizovat svatbu a dodržet všechna společenská pravidla, která předepisuje svatební etiketa, není jen tak. My moc dobře víme, jak náročné je při tom všem zařizování řešit ještě logistiku, seznamy hostů a podobné věci. Připravili jsme proto výtah toho nejdůležitějšího, díky čemu se vaše svatba nezvrhne v oblíbenou hru „škatulata hýbejte se“.

Co svatební etiketa obnáší?

Svatební etiketa je vlastně o takový nepsaný seznam pravidel, které si svatba (jako každá společenská událost) žádá. V hierarchii hostů je prostě někdo výš a někdo níž. Tomu potom podléhá i zasedací pořádek, pozvánky, řazení v koloně nebo třeba organizace prvního tance.

Následující oblasti obecně platí pro všechny typy i styly svateb. Od noblesní svatby na zámku, až po vesnickou–rustikální svatbu, nebo svatbu ve stodole či svatbu ve mlýně. Neřešíme v nich proto motýlka a kravatu, nebo lokty na stole. Řešíme obecně platná doporučení pro slušné vystupování hostitelů i hostů. 🙂

1. Pozvánku na svatbu musí obdržet každý host

Svatební etiketa - pozvánka

Stanovte si, kolik lidí můžete na svatbu pozvat. Potom si vytvořte spravedlivý seznam svatebních hostů. Koho pozvete jen na obřad a koho i na hostinu? Všem uvedeným lidem zašlete s měsíčním předstihem svatební oznámení. Těm, kteří s vámi budou i na svatební hostině, přiložte k oznámení malou kartičku se speciální pozvánkou ke svatební tabuli. V případě, že se koná svatba v týdnu a nikoli o víkendu, zasílejte pozvánku alespoň 3 měsíce dopředu.

Nezapomeňte uvést, zda se pozvání týká jen dané osoby (popř. partnera či jiného doprovodu), nebo i jejich dětí. Ať každý ví, co má dělat. A vy máte dost porcí pro vyhládlé strávníky. 🙂 Účast hostů si nechte potvrdit mailem, pomocí papírového formuláře nebo přímo na svatebním webu.

2. Nejhonosnější oblečení má na svatbě ženich s nevěstou

Svatební etiketa - oblečení

Svatební etiketa velí, že nejvýraznější a nejkrásnější oblečení má mít nevěsta se ženichem. Prostě mají být ti nejoslnivější ze všech. Od nevěstiných šatů se odvíjí ženichův svatební oblek. U svatby se totiž muž svým oblečením přizpůsobuje ženě. Měl by se svou nastávající manželkou dokonale ladit jak barevně, tak v mírou noblesy a formálnosti.

Jestli si nevěsta oblékne honosné bílé šaty s dlouhou vlečkou, ženich si musí obstarat žaket. U méně formálních svatebních šatů si ženich vystačí se slavnostním tmavým oblekem. Během svatebního veselí může ženich zůstat v obleku, nevěsta by si měla nachystat slavnostní, ale už trochu jednodušší šaty. Novomanželé můžou zvolit i oblečení ve stylu nedbalé elegance. Zejména jestli se bude svatba slavit v zahradní restauraci nebo na chatě.

TIP: Pokud se vdáváte/ženíte podruhé, mělo by být vaše oblečení střídmější než na první svatbě. U mužů zůstává oblek, ale ženy by měly sáhnout po kostýmku nebo jednodušších šatech krémové či pastelové barvy.

Dalšími důležitými aktéry jsou rodiče obou hlavních hrdinů a svědci. Ti mohou také zářit, ale o trochu méně. 🙂 Ostatní svatebčané to se svým zevnějškem nesmí moc přehánět. Důležité je přijít společensky oblečen (muži tmavý oblek a košile, ženy šaty/overaly/kostýmky přiměřené délky a barev) a příliš nevybočovat.

Úkolem nevěsty a ženicha je dát svatebčanům včas vědět, v jakém stylu svatbu chystají (velká/malá, formální/uvolněná atd.). Ať se všichni stihnou vhodně a včas připravit. Pokud plánujete svatbu v jedné barvě, nezapomeňte to uvést na svatební oznámení nebo napsat na svatební web.

3. Ve svatební den přichází ženich do domu rodičů nevěsty

Svatební etiketa - květiny

Hned ráno ve svatební den se oba snoubenci a nejbližší rodina s přáteli schází nejčastěji v bytě nevěsty. Ženich do bytu přichází se svatební kyticí a s menšími verzemi pro maminku nevěsty (v tom je svatební etiketa neúprosná – přece maminka nebude mít prázdné ruce!), případně pro babičku.

Už během příprav na svatbu je možné předat budoucím manželům svatební dary. Nevěsta se stranou od ostatních upravuje a ženich většinou seznamuje rodinné příslušníky z obou stran, aby se všichni cítili příjemně a mohli navázat přátelskou konverzaci. Většinou podpořenou tvrdým alkoholem. 🙂 Ženich s nevěstou by se alkoholu měli spíše vyhýbat, aby byli na obřadu schopni zřetelně artikulovat své „ano“.

4. Svatební program komunikujte s předstihem. Jeho organizaci svěřte raději někomu třetímu

Svatební etiketa - program

Pár dní před svatbou všem rozešlete konkrétní svatební program (optimálně zpracovaný jako odlehčený svatební harmonogram), co se bude kdy dít. Ušetříte tím nejen čas, ale i milion opakujících se dotazů: „A kam se jde teď?“. Vy i hosté se budete cítit lépe, když bude jasné, co bude následovat.

V tomto bodě vám hodně ulehčí svatební koordinátorka, která má přehled a dokáže vše rychle uvést na pravou míru. Nebo tento úkol svěřte někomu ze svých přátel. Pojistíte si tak pohodový průběh celé svatby. Postarají se za vás o pár důležitých věcí:

  • Časový svatební harmonogram
  • Sestavení kolony vozidel
  • Usazování do vozů
  • Řazení průvodu
  • Předávání dokladů matrikářce
  • Organizaci oběda
  • Odvoz hostů
  • Placení personálu, fotografovi, hudebníkům apod.
  • Řešení nenadálých situací

5. Jak seřadit vozidla cestou na obřad

Svatební etiketa - kolona

Svatební etiketa myslí i na formování svatební kolony. Nazdobená auta se na obřad vydávají v následujícím pořadí:

  • Ženich se svou matkou
  • Otec ženicha s matkou nevěsty
  • Ostatní svatební hosté
  • Svědkové
  • Nevěsta se svým otcem

6. Obřadní síň – kdo jak vchází a kde se usazuje

Svatební etiketa - obřad

Do svatební síně (nebo do prostoru svatebního obřadu) vchází svatebčané v jasně daném pořadí. Příliš se neliší od pořadníku ve svatební koloně. Vezmeme to od těch, kdo vchází první:

  • Ženich se svou matkou
  • Svědci
  • Děti snoubenců, pokud už nějaké mají
  • Otec ženicha s matkou nevěsty
  • Prarodiče
  • Družičky
  • Další svatební hosté
  • Nevěsta se svým otcem

Co se týče zasedacího pořádku, svatební etiketa hovoří jasně: na straně nevěsty (vlevo od oddávajícího) sedí její rodina, na straně ženicha (vpravo od oddávajícího) zase jeho nejbližší. V první řadě sedí rodiče, prarodiče a sourozenci snoubenců. V další řadě širší rodina a pak už libovolně ostatní svatebčané. Ženy vždy chodí po pravici mužů.

Další variantou je, že svatebčané utvoří tradiční špalír, kterým projde nevěsta s otcem k oltáři. Hosté by se měli seřadit podle toho, jak budou během obřadu sedět. Tím se zabrání zmatku při hledání místa, až otec předá nevěstu ženichovi a vypukne to nejdůležitější.

V případě, že nemáte jednoho z rodičů, může ho zastoupit někdo z blízké rodiny ženicha nebo nevěsty. Daný člověk by měl splňovat jen dvě podmínky – být starší a vdaný/ženatý. To proto, že doprovod snoubenců je cestou k oltáři symbolicky přivádí do stavu manželského. Více informací najdete v článku: Kdo vede nevěstu v oltáři, když není k dispozici otec.

7. Pořadí vozů, které se vydávají na svatební hostinu

Svatební etiketa - auta

  • Novopečení manželé
  • Rodiče nevěsty
  • Rodiče ženicha
  • Svědkové a družba s družičkou
  • Ostatní svatební hosté

8. Jasný zasedací pořádek u svatební tabule

Svatební etiketa - zasedací pořádek

Tady záleží, jak máte svatební tabuli a stoly uspořádané. Nejčastěji se stoly skládají do L, U nebo jako soustava kulatých stolů. Co na zasedací pořádek na svatbě říká svatební etiketa?

Stůl do T a U

V uspořádání stolů do T a U sedí v čele novomanželé. Vedle nevěsty je pak usazen otec a matka ženicha. Vedle ženicha zase matka a otec jeho novopečené manželky. Muži se vždy musí střídat se ženami. Následují prarodiče, svědci, pak přátelé a známí.

Soustava kulatých stolů

Novomanželé s rodiči sedí u hlavního stolu uprostřed všech ostatních (nebo nějak v čele). U vedlejšího stolu mají čestné místo prarodiče a u dalšího svědci s partnery. Další rozsazení už je víceméně volné.

Obecně platí, že nejčestnější místa jsou uprostřed stolu a důležitost hostů klesá směrem k okrajům. Je také důležité dodržet zasedací pořádek mužů a žen v čele stolu, kde vedle nevěsty sedí rodiče ženicha a vedle ženicha zase rodiče nevěsty. Jejich pořadí je jakýmsi symbolem, že se tvoří nové sepětí dvou rodin. Kdyby měl každý z novomanželů vedle sebe své rodiče, jednalo by se o signál nevraživosti mezi oběma rodinami.

TIP: Na každý stůl dejte jmenovky, ať každý ví, kam si má sednout. Bude vás to stát trochu času během příprav, ale o to víc ho ušetříte, až všichni hosté dorazí na hostinu. Užitečné je i číslování stolů a přehledná tabule před vstupem do restaurace, kde si každý rychle najde, u jakého stolu sedí..

9. Svatební etiketa a proslov s přípitkem

Svatební etiketa - proslov

Podle svatební etikety začíná svatební hostinu právě svatební proslov a přípitek. Je to první oficiální příležitost popřát novomanželům spoustu štěstí na jejich nové cestě. Zpravidla se svatebním projevem začíná tatínek nevěsty, pokračuje tatínek ženicha a proslovy ukončuje jeden ze svědků. Svatební proslov by měl být krátký, vlídný a prošpikovaný pár rozumnými vtípky. K přípitku se většinou podává šampaňské.

10. Svatební dary má v režii maminka nevěsty. Kdy je předat?

Svatební etiketa - dary

V Čechách je zvykem předávat svatební dary buď ráno během příprav na obřad, na hostině nebo následné oslavě. Na starosti je má mít maminka nevěsty, případně svatební koordinátorka.

U svatebních darů je důležitý nejen obsah, ale i slavnostní zabalení a osobní přání manželům. Pokud snoubenci vytvořili seznam svatebních darů, tak je napůl vyhráno! Nemusíte si lámat hlavu, čím je potěšit. Jestli jim budete předávat peníze, vložte je do obálky nebo vtipného aranžmá.

Novomanželé musí vymyslet strategické místo, kde se budou dary shromažďovat. V případě, že jste požádali o peníze jako svatební dar, nabídněte hostům hezkou krabičku, ošatku nebo třeba starou truhlu, kam budou moct obálky vkládat. Zhruba do dvou týdnů od svatby by měl ženich s nevěstou poslat všem oficiální poděkování za dary.

11. První svatební tanec zahajují novomanželé. Pak jsou v pořadí jejich rodiče.

Svatební etiketa - tanec

Svatební etiketa vám naštěstí nediktuje konkrétní druh tance, který máte předvést jako první tanec novomanželů. Záleží hlavně na pořadí, kdo si má s kým zatančit. Nejdříve parket ovládnou novomanželé se svou předem připravenou taneční show.

Následuje tanec ženicha s maminkou nevěsty a nevěsta tančí s tatínkem ženicha. Potom si každý z nich užije tanec se svými rodiči. I proto, že nebudete tančit jen se svým partnerem, je lepší si taneční kroky natrénovat s předstihem. Ať si pobyt na parketu užijete se všemi.

12. Výslužky pro hosty můžete předat při odjezdu hostů. Nebo je rozvézt druhý den.

Svatební etiketa - dárky

Dle správné svatební etikety byste měli všem svatebčanům na konci svatby poděkovat tradiční výslužkou – dárky pro svatební hosty. Za to, že si udělali čas a že vám v tento důležitý den byli po boku.

Hostům se při odchodu nejčastěji darují klasické balíčky, kde na ně čekají zákusky, kusy svatebního dortu, koláčky apod. Nebo se nepodřídíte tradici a věnujete všem stále oblíbenější svatební dárky na památku. Nechte si vyrobit víno nebo marmelády se speciální svatební etiketou nebo rozdávejte malé květináčky s hyacinty či narciskami. 

Výslužka by se měla dostat kromě svatebních hostů i k fotografovi, hudebníkům, kameramanovi, oddávajícím a matrikářce. Když se nechcete rozdáváním výslužky stresovat během svatebního veselí, můžete je rozvézt až druhý den po svatbě. Za zvážení stojí i balíčky pro sousedy nebo kolegy z práce.

13. Kdo co platí?

Svatební etiketa - placení

O náklady na svatbu a hostinu se většinou dělí budoucí novomanželé se svými rodiči. Dnes už záleží víceméně na jejich dohodě. Dříve se o většinu výdajů museli postarat rodiče nevěsty (svatební šaty, oslava zásnub, svatební oznámení, dort, fotografie atd.). Dodnes na ně většinou vyjde zaplacení a rozeslání svatebních pozvánek a náklady za svatební hostinu. Rodina ženicha má ve své režii svatební cestu novomanželů spolu s náklady za nápoje a hudbu během svatebních oslav.

Svatební etiketa vás nemusí svazovat

Rychlým letem svatební etiketou jsou ta nejdůležitější pravidla za námi. S ohledem na vaši konkrétní svatbu můžete určitě některé body vypustit. Pokud máte obřad na stejném místě jako slavnost, nemusíte jet svatební kolonou. Stejně tak na zahradní svatbě nemusíte pedantsky lpět na zasedacím pořádku. Hlavně ať se posadí Ti starší. Ze zbývajících pravidel svatební etikety se určitě nezblázníte. 🙂

Ohodnoťte článek

Jedna hvězdičkaDvě hvězdičkyTři hvězdičkyČtyři hvězdičkyPět hvězdiček
17 hodnocení, průměr: 4,82 z 5

Ukládání...

Líbil se Vám článek? Podělte se o něj s přáteli a známými.

Komentáře